Ahli Kelab Kad !!

Oct 2, 2013

Home » » Abam Mat @ 5 tahun

Abam Mat @ 5 tahun




Alhamdulillah..26 September yang lepas..
Abam Mat menyambut hari lahirnya..5 tahun sudah..
meh la kita flashback sikit pasal Abam Mat kita...




 ini Abam Mat ye..bukan adik Adam...
Abam Mat dilahirkan ketika usia kandungan teman cukup-cukup 36minggu
sepatutnya boleh beranak normal tapi bukan rezeki teman...
reason beranak awal..air ketuban kurang masa kandungan masuk 35 minggu..
cuba untuk beranak normal tapi..pintu rahim tak bukak walaupon dah 3 kali masuk ubat..
Abam Mat lahir pada pukul 3:57 petang seberat 2.7kg
gambar ni diambil masa Abam Mat berumur 1 hari...
sama macam rupa Adik Adam kan?




 Abam Mat umur setahun...
perkembangan Abam Mat agak lambat sikit...
Abam Mat mula mahu menerima makanan lain selain susu badan ketika berumur setahun..
dan makanan pertama yang Abam Mat makan adalah yogurt..
pelik kan? hahahahaha..makan nestum takmo..bubur nasi pon takmo..
trus makan nasi..tapi ada syaratnya..
takmo disuap menggunakan sudu..cuma nak disuap dengan tangan umie..









 Abam Mat ketika berusia dua tahun..
baru pandai berlari time nih..gambar ni time kitaorg teman ayah pegi tangkap ikan kat sawah..
masih lagik dengan tagline makan nasi hanya disuap pakai tangan..
time nih..ingat lagik..jarak Taiping dengan Teluk Intan cuma 2 jam perjalanan tapi..
tetapp bawak bekal nasi..!! Abam Mat sangat suka makan nasi especially lauk telur kicap..






 Abam Mat ketika berusia 3 tahun...
hadiah dari kelalaian umie & kelasakan Abam Mat..
kisah menjunam jatuh masuk longkang yang dimulai kepala dulu..
mujur masa menjunam tu,..teman sempat tarik kaki dia..
maka,..melelas la kulit kepala tu tersagat tepi longkang..
istighfar panjang!!!....
sejak tu serikkk sangat kalo nampak Abam Mat duduk tepi longkang..
macam ternampak-nampak aje kejadian menjunam dulu..fobia..fobia..
sekarang teman dah ada fobia baru..fobia tengok cara Abam Mat bawak beskal dia..
ntah berapa kali jantung teman ni jatuh..kutip balik buh tempat jantung..jatuh lagik..kutip lagik..
bawak beskal serupa ribut!!




 Abam Mat umur 4 tahun...dah masuk pra-sekolah
dan ketika umur 4 tahun..Abam Mat baru dapat mula bercakap tapi tidak sepenuhnya..
ingat lagik..cukup je Abam Mat menyambut hari lahir yang ke 3 tahun 2011..
dia baru mampu bercakap & baru berjaya melepaskan diri dari pampers..
elok aje masuk tahun 2012..dia dah didaftarkan ke pra sekolah PASTI..
sekejap sangat rasanya..Alhamdulillah...
masa memula free diapers tu..takde la terkantoi membuang air besar dalam seluar..
terkencing tu biasalah..berat mulut nak bagitau cikgu yang dia nak pegi toilet..
semedang balik sekolah pakai seluar back up sambil dia jinjing plastik yang dalamnya ada seluar basah..
setahun rasanya Abam Mat pegi sekolah bawak sepasang baju back up..
biasalah umie...risau semanjang!




dan untuk tahun nih....
teman saje buat seperais untuk Abam Mat..
takde bagitau dia pon yang teman nak bawak kek datang sekolah dia..
saje nak trngok reaksi Abam Mat macam mana...



 gigih tau pegi amik kek ni kat kedai kek King's..
sebelah tangan pegang kek..sebelah lagik dukung adik..
apasal kek bola kampung?..hahahahaha..kita buat lain sikit la..
asyik-asyik angry bird..upin ipin..boboiboy jer..




 ini aje yang umie mampu siapkan,Mat..
berpeluh ketiak siapkan beg goodies untuk ko sambil adik "tolong"...




timekasih pada ayah yang sempat attend..
gigih tu cabut cepat-cepat dari opis GM sebab nak attend majlis anak dia..
part paling best bila cikgu kompius tengok teman datang naik TAH..cik abg tu datang naik AGS..
takkan la duk serumah datang asing-asing..hahahahahah




adik yang teruja lebih sebab ramaiii sangat abg-abg..akak-akak dok kerumun dia..
kata kawan-kawan Ahmad...
"adik Ahmad ni cantiklah!"


mestilah..tengoklah umie dia..ensem!




Selamat menyambut hari lahir,anak...
moga menjadi anak yang soleh,baik laku,dengar kata & jangan putus asa mencari ilmu..
insyaAllah..selagi hayat dikandung badan..
doa umie sentiasa ada untuk kamu..




 kengkawan Abam Mat...




 serender umie dengan tahap kesabaran cikgu-cikgu...



petang tu pulak balik kampung sekejap...
lama sangat dah tak balik kampung..
tak tau pulak atok & opah Abam Mat buat seperais lagik...
atok & opah meraikan lagik sekali harijadi Abam Mat....



 atuk beli ice-cream kek...
ggrrr...apasal harijadi Abam Mat atuk belikan kek tapi harijadi umie atok tak belikan kek?
hahahahahaha...




over you sampai dua kali potong kek dalam tempoh 24 jam...
oleh kerana kek ni sedap...
umie terpaksa makan banyak kali & buang jauh2 perkataan kalori sekejap...




buat Abam Mat...
walaupon kita setiap hari bergaduh..menangis..bergaduh lagik.menangis balik...
umie tau..kita sebenarnya sayang antara satu sama lain..cuma caranya pelik sikit kan..
Abam Mat sunyi bila umie tak bising & umie sunyi bila Abam Mat tak buat perangai...
pelik kan kita..tapi kepelikkan itulah yang membuatkan kita saling sayang menyayangi..
bak kata Abam Mat hari-hari pada teman...

"umie,..kita kawan kan?"


of coslah kita kawan,sayang..
kita kawan sampai hujung nyawa!



12 comments

Oct 2, 2013, 10:55:00 AM

olololo..........terharu teman baca ucapan umie.

Abang Mat cayang,

Belajar Rajin-rajin tau, dengar cakap umie tu tak lupa ayah.jadi anak yang baik dan abang yang hebat utk adik adik adam dan umie serta ayah.Selamat hari jadi semoga abang mat di dalam lindungan Allah.


pssst ; abam mat masa kecik macam adik adam ler..

Oct 2, 2013, 11:03:00 AM

selamat ulang tahun yang ke 5 abang Mat yang hensem.. btw, airmuka abang Mat ni manis lah Nini.. especially bila senyum. moga Allah sentiasa melindungi dan memberkati setiap langkah, abang Mat. Noty sikit2 je ya.

<3,
Mama Na

Oct 2, 2013, 12:29:00 PM

ko ni...buat aku nangis je baca ayat last skali....mencik tau...serius ni....anyway, happy birthday abam...Semoga jadi anak yang soleh dan rinang ceria sentiasa..amin

Oct 2, 2013, 1:37:00 PM

awww...swet punya entri la ..
selamat ulang tahun abang Mat
lepas ni abang Mat tolong la belikan kek kat ummi time birthday dia ek..
kek eskrem!

Oct 2, 2013, 2:27:00 PM

@Capt Lalok AKU LEPUK KO,KANG...GRRR..HAHAHAHAHA

mekasih kapitan atas doa yg tulus.kita sama-sama doakan,InsyaAllah

Oct 2, 2013, 2:27:00 PM

@zard Mama Na,..tenkiu.insyaAllah.moga Mama Na Allah makbulkan..

Abam Mat memang manis sebab ada lesung pipit kat pipi kanan.ikut ayah :D

Oct 2, 2013, 2:29:00 PM

@O'gosh Iskandar btol ko..aku tak bohong.tu memang ayat dia hari-hari.takat bergaduh dgn aku tu..hujung jari.
ari2 berkelahi..pehtu baik balik..pehtu kang,gaduh lagik.hahahaha..tapi bila umie xde kat umah,melolong menangis cari umie!

Oct 2, 2013, 2:29:00 PM

@Kniedaz tenkiu kak! btol! btol! sila belikan umie kek eskrem bulan 4 tahun depan!

Oct 2, 2013, 2:56:00 PM

sayang abam mat jugak sampai bebila..happy bufday abam mat...

Oct 2, 2013, 4:04:00 PM

Happy birthday abam mat sayang.
Itulah Nini... tak sangka kan walau lambat cakap tapi masuk 4 tahun terus cepat - sebenarnya kita sebagai ibu-bapa kena ambil peranan juga. Tahniah abam mat dah besar pun!

Oct 2, 2013, 5:07:00 PM

Terharu baca entri nih, dok terbayang satu hari nanti abam Mat bukak blog Umie & baca entri ni..mesti dia terharu jugak macam akak terharu sekarang ni..

Abam Mat, achik Dineh doakan abam Mat membesar jadi anak yg soleh, insan yg berguna pada bangsa & negara serta dapat jaga umie & ayah satu hari nanti, amin.

Satu permintaan dari achik Dineh untuk abam Mat, penting nih..mintak ciket kek bola kampung & kek eskwem tu. Okla dah terlambat nak mintak, konpem dah habeh. Sekian, terima kasih.

Oct 3, 2013, 9:09:00 AM

cepat je kan dah 5 taun.. lg 2 tahun nak masok skolah rendah dah..

dan kite semakin banyak keduttttt... =(

Post a Comment