Ahli Kelab Kad !!

Jan 18, 2011

Home » » Dugaan kami....

Dugaan kami....

Mahapla....
3-4 hari nih xberapa menjengah blog..
selain join contest yg simple2..
xde pon hupdate kegiatan harian..
banyak menda yang jadi..

bermula dari tuan punye badan xsehat...
ikan-ikan pulak ditimba musibah.
sampai mengundang rasa kecewa & putus asa...
tapi..mujur semangat masih kuat dalam diri...
jatuh bangun...sama-sama kami tempuhi....

Sabtu lepas,..kami suami - isteri..
bergotong royong membersihkan kolam ikan...
banyak sangat benda yg jadi pada ikan lately nih..
boleh dikatakan kebanyakannye diserang penyakit..
entah apa yang xkena...

boleh dikatakan satu kolam ikan mati...
mula-mula seekor..
kemudian jadi 5 ekor...
lama-lama 12 ekor sehari...
apa perasaan korang bila tengok..
benda yg korang usahakan dgn keringat & kudrat
yang xseberapa ni jadi cenggini??

1 je perkataan yg dapat menggambarkan semuanye..
KECEWA!!!
termenung kami bila melihat senario nih...
memikirkan dimana silapnye kami...
tapi..pujuk hati sendiri...
GAGAHLAH wahai hati..
Allah menduga usaha umatNYA...REDHALAH...

mujur kami memang sediakan boat sebelum banjir...
ada akaun bank lain untuk kolam ikan...
bukan dicekau dari akaun bank duit harian...
kalo x,...mau makan nasi gaul garam hingga hujung bulan....

jom....cek-it-dout apa yang jadi...

ikan yang lumpuh separuh badannye....mati lepas 30menet duduk dalam ICU


anak-anak ikan yang dijangkiti kuman...mati sebelum sempat masuk ICU

ikan besar yg paling teruk dijangkiti kuman...

sedih sangat tengok keadaan ikan nih...

mati tanpa sebab....xde lansung kecederaan,jangkitan kuman pada badan..

ikan ketutu tu lebih panjang dari sudip kayu teman!!

hasil bedah siasat menunjukkan ikan ni telah pon mula bertelur...sayangnye sudah menemui ajal

jangkitan kuman dibawah sirip ikan...macam ulser...

lagik ikan yg mati tanpa kecederaan....

bila ditimbang..beratnye mencecah setengah kilo..
kalo dijual...pasti dapat RM40..sebab?? sebab sekilo rm80...

bila hati kecewa..sedih...
haruslah bagi ganjaran untuk diri...
mengubat kesedihan hati..
serta memulakan semula perjuangan kami...

beli lagik anak ikan ketutu..

puas tengok anak ikan baru yg segar...sehat..

pegi menjaring bersama-sama untuk makanan ikan ketutu

penuh satu karung plastik..best!!!


kini...kami belajar dari kesilapan...
stadi semula setiap yang kami buat...
catat segala kesalahan kami...
moga lepas nih...Allah permudahkan usaha kami...


gembira bila tengok si jantung hati bersemangat semula...
senyum & ceria...
disinilah peranan isteri...
gembirakan hati suami bila dia berduka...
lalu ke korang nak makan nasi bila tengok sang suami mendung aje mukanye...
xlalu weh nak telan nasi...
sentap!!!
D,..jangan risau...
i sentiasa support u!!!







6 comments

Jan 18, 2011, 10:56:00 AM

ada aku bace kat mana ntah, katanya kalau ikan bela ni ditimpa penyakit, atau mati tanpa sebab ada menda tak kena ngan cakerawala ni.

bunyi cam lawak, tapi kata org kampung aku la.

Jan 18, 2011, 11:27:00 AM

patot le lame nyepi.. sabo ye.. semoga Allh permudahkan sume..

Jan 18, 2011, 11:30:00 AM

MakBed : tu la...aku pon xtau la nak ckp mcm mana..kot2 ada org sabotaj ke...nampaknye..aku kene upah penyiasat lps nih..

eda : tu ler..runsing aku nengok laki aku monyok..setop le aku menulih kejap..

Jan 18, 2011, 11:59:00 AM

sorry to hear that.. i tak pandai bab2 ni. may be ini semua dugaan untuk kejayaan akan datang kan.. insyaAllah lepas ni ade yang lebih baik lagi .

Jan 18, 2011, 12:01:00 PM

ckp mak bed tu betui klu kat sungai or laut ..tp ni dlm kolam ...

aku rasa kena fungus la ...
ko kena letak ubat anti fungus + vitamin ...
sbb aku penah baca pasal bela ikan nih dulu tp lupa la ...
ubat bleh beli dr veterinar kot ... tah la .. aku pun tatau ... tp seyes aku mmg kesian ngan ikan2 ko...sakit teruk nampak nye...sampai kulit pala jd putih2 cam tuh...

cepat cr sbb nape kena penyakit + ubat die....

Jan 18, 2011, 12:20:00 PM

aku tatau sangat pasal mender nih. dulu aku ader jage ikan puyu.. member aku tgk, die kater kener buang ikan yang saket tu. lepas tu gantikan air die. sebab nnt merebak penyakit tu.. tu member aku ckp la..

Post a Comment