Ahli Kelab Kad !!

Sep 14, 2011

Home » » Gulai Masam

Gulai Masam

~ tambahan entry kat bawah sekali ~


korang tau kan Gulai Masam tu hape?...
menu nih menu orang kampung...
feveret teman dari zaman kanak-kanak riang sampaila sekarang..
dulu cik asbenn tak pandai makan lauk nih..
tapi sekarang..berhantu!!


meh la nak kongsi main masak-masak kejap..
di ingatkan sekali lagik..
resepi ni versi sedap tekak teman...
kalo tak sedap pada tekak korang..
teman tak tanggong..


ramuan utama :

lada masak secukup rasa..
nak tambah cili api pon boleh..
kata org,..lagik pedas lagik mengancam..
tapi teman idak..
tak kose nak cerryberry nanti..


selabu bawang besar,seulas bawang putih..
serai dalam 2 batang 


pada yang ada masalah resdung & tak tahan makan belacan..
bolehla gantikan dengan kiub bilis


 daun kesum sebanyak yang korang nak..


 ni bukan asam jawa..
ni asam keping..


dan bahan yang paling penting...

ikan kembung a.k.a. ikan temenung

sesi masak :

 tumbuk cabai masak tadik..dah lumat baru tumbuk pulak bawang besar & bawang putih..
pelik tak apsal dia jadi kaler kuning??
sebab teman buh sesiap serbuk kunyit masa sesi menumbuk nih..
last sekali..
korang kasik hentak sikit serai dalam lesung batu..


 semua bahan tumbuk tadik,..
korang terjunkan dalam periuk..
nak lagik sedap..
korang amik air buh dalam lesung batu tadik pehtu buh air tu dalam periuk..
petua orang tua-tua..
katanya masakan lagik sedap..
buh jugak sekali daun kesum & asam keping..
jangan lupa serai tadik..


air nak buh banyak mana??
ikutla banyak mana yang korang nak..
sape suka hirup kuah..
banyakla kuantiti air yang korang kene bubuh..


bukak api ikut kebesaran yang korang suka...
agak-agak dah menggelegak...
kasik slow api...


baru masukkan ikan & kiub bilis/belacan
pasang api sedang-sedang...
bila menggelegak kacau pelan2..
jangan pulak sampai ikan tu hancus!!

rasa la asam garam nya...
dalam seploh - 15 menet cenggitu,
tutup api..



 siap!!
Gulai Masam pujaan hati..
ni la menu arini..



tamat dah sesi main masak-masak..


tambahan entry...


kemain jiran sebelah den nih !!
harus senyum sampai nampak gusi nih




9 comments

Sep 14, 2011, 2:40:00 PM

cm singgang je..

Sep 14, 2011, 2:40:00 PM

oo.. klw aku ckp ni gulai singgang

Sep 14, 2011, 2:44:00 PM

btol..btol..org Perak panggil gulai masam :)

Sep 14, 2011, 2:48:00 PM

cam pindang.... sbb die masam klu singgang tak masam ...

aku suka hirup kuah die....

Sep 14, 2011, 3:18:00 PM

kalau baru lepas demam masa kecik2 dulu mak selalu buatkan masakan ni, katanya menaikkan selera makan, mmmm mmg betul pun... makan bertambah lagi

Sep 14, 2011, 4:55:00 PM

sedap..tapi laki ai x layan..kalau masak, ble makan sensorang je..

Sep 15, 2011, 9:21:00 AM

lauk feveret mak akak ni.. anak2 akak pun suka hirup kuahnya..

Sep 15, 2011, 6:07:00 PM

aku panggil masak asam.. hehhee.. memang sedap dihirup kuah die.. aduyai.. teliur manjang aku nih.. hehehhe..

Apr 1, 2012, 7:18:00 PM

cam singgang...~ boh tempoyak sedap.

Post a Comment