Ahli Kelab Kad !!

Jul 29, 2013

Home » , , , » Amanah & tanggungjawab

Amanah & tanggungjawab




balik kampung baru-baru nih...
masuk melepak dalam bilik mak abah.. (itu perkara wajib!!)
 dan ternampak....





dua al-Quran & rehal yang sama besarnya....






terdetik hati cemburu bila....






mereka mampu bertadarus bersama...
menghabiskan masa berkualiti mereka bersama dengan bertadarus..
saling bantu membantu membetulkan kesalahan bacaan masing-masing...
dan teman berpeluang mendengar mereka bertadarus....





bangga punya teladan sebegini...
tapi jauh di sudut hati rasa sebak sebab tak mampu nak bertadarus bersama suami...
* redhalah hati...masa mencemburui kami*
moga satu hari nanti kami suami isteri punya peluang berbuat begini....





kalo tadi tu cerita pasal abah & mak......
kali ni nak cerita pasal diri sendiri pulak....
sila stenbai mood bacaan anda kepada mode neutral....





permata hati kami....
hero..dan masih lagi hero...



tanggungjawab mendidik & membesarkan zuriat jugak besar amanahnya....
sedaya upaya kami cuba memberikan yang terbaik....
ada kalanya kami juga khilaf bila terlampau mengikut amarah diri...
lantas terlupa mereka masih kecil & tidak memahami sepenuhnya.....
bila mendengar tangisan si anak...baru tersedar perbuatan diri...
bila dikenang & dikesali kekhilafan kami...
air mata tak henti gugur di pipi bila menadah tangan  memohon keampunanNYA di atas kekhilafan diri...




tapi dengan kekhilafan diri itu..
kita belajar memperbaiki diri...
belajar memaafkan & belajar untuk lebih bersabar...
belajar untuk lebih bertenang & bertoleransi...
teman tak pasti prinsip orang lain...
tapi prinsip teman... 


" ajar anak hormati ibu bapanya terlebih dahulu..sebelum kita minta mereka menghormati orang lain... "





seorang lagi cucu-cicit Adam yang sedang membesar....


pilihan di tangan kita kawan-kawan..
kita yang bakal mencorakkan peribadi mereka...
buat pertimbangan dengan sebaiknya....
jangan nanti kita sesali setiap tindakan kita...




reason entry ni?...
teman tak berapa setuju dengan cara salah seorang kawan teman mendidik anak2nya..
nak di tegur..teman pasti dia akan melenting...
wangnya..anaknya....kenapa pulak teman nak sibuk..!!
tapi..jika tak ditegur...emmm..entahlah...
baik cermin diri sendiri dulu...









8 comments

Jul 29, 2013, 10:04:00 AM

sokong..deme ibarat kain putih kiter sebagai ibu bapa la kena mencorakkan dan mewarnakan deme sebaik mungkin...

Jul 29, 2013, 11:39:00 AM

Huhuhu...selalu jugak terover marah (especially irfan), mungkin jgk pasal kepenatan sejak perut makin besor ni.

Tp tula.... nak mendidik anak2 ni bukan senang. Memang ada waktunya menguji kesabaran saaangaat....uhuhu.

Jul 29, 2013, 11:56:00 AM

hmmm didik ikut ajaran islam sebenar...inshaa Allah

Jul 29, 2013, 11:57:00 AM

1. Syukur alhamdulillah mak/ayah masih diberi kesihatan terbaik utk bertadarus

2. Mencorak anak terletak pada tangan kita sendiri. Biar mereka menangis sekarang dgn didikan kita asal jgn bila mereka dewasa kita menangis kerana salah didikan.

Jul 29, 2013, 12:48:00 PM

Sokong Kak Zakie...banyak benda yang kita kena belajar supaya kita boleh mendidik anak-anak kita pula..sama2 muhasabah diri

Jul 29, 2013, 3:03:00 PM

Akak dulu pun pernah tak setuju dgn didikan seseorang yang hampir dgn akak. Tapi tak berani nak menegur. Sekarang ni susah nak cakap bila tengok apa yang kita takuti jadi kenyataan. Akak lebih setuju bila kita ikut naluri sorang ibu. Tapi biarlah ibu tu pun orang yang solehah kan. InsyaAllah menjadi anak2 tu.
Nini, sayu hati tengok mak dan abah nini tu. Mak akak pun berhajat macam tu jugak dgn abah di akhir usia tapi berlaku sesuatu yang tak pernah disangka. Tapi tak pelah. Sekarang ni akak yakin kedua mereka dah bahagia bersama di alam baqa.

Jul 29, 2013, 4:41:00 PM

Harapnya...kawan awak tu baca lah entri ni...Moga dia dianugerahkan hidayah utk berubah dalam mendidik anak

Jul 29, 2013, 11:30:00 PM

In syaa Allah satu hari nanti bila anak2 dah besaq, Nini & encek tuan doktor pun akan macam dalam gambaq kedua tu jugak :)

Post a Comment