Ahli Kelab Kad !!

Jul 5, 2011

Home » » Daging salai & pucuk asam gelugor..

Daging salai & pucuk asam gelugor..

sape tak tau apa itu daging salai??....
sape yang tak tau tuh..
mai sini teman tolong "salai"kan kat atas dapur!!!
(takde sangkut paut lansung dengan entry nih!!)
hakhakhakhak...



daging salai yang di"salai" oleh cik asbenn pukul 11 malam tadik...



tetiba aje malam tadik...
cik asbenn berhajat nak makan daging salai...
bukan makan dengan nasi tau...
makan daging sahaja!!!!!



memandangkan semuanya di asbenn buat sendiri...
takde komen yang teman keluarkan...
tak kesahla...
sendiri nak buatkan...
teman orait ajer...
asalkan kemas balik semua kesan degil setelah menyalai daging...



pagi ni tadik..
cik asbenn pesan...
suruh buat daging salai masak lemak cili api dengan pucuk asam gelugor...
korang tau kan pucuk asam gelugur tu camne?..
haaaaiiiissssshhhhh korang nih....



pucuk asam gelugor...


selain digunakan dalam masakan...
pucuk asam gelugor nih jugak baik untuk kesihatan...
ni info yang teman dapat dari dalam googles..


" It is the medicinal plants especially those that can be used to stop bleeding that I remember most. Being children we are always playful and grab anything that looks pretty. The triangular stemmed sedges with razor sharp stems can easily cut our fingers when they grazed our fingers the wrong way. Broken glasses can easily cut our barefoot. Split bamboo can cut our tender skin when we need to cross one thats blocking our path. Under such circumstances herbal medicines are used to stop the bleeding and close the gap and compress the cut till proper bandages are found."





mekchu mesti tau nih....
kata cik asbenn...
orang negeri sembilan selalunya guna pucuk asam gelugor ni utk gantikan asam belimbing / asam keping untuk masak lemak cili api...
btol eh,mekchu??


camne rasa dia??...
op coz la lagik uummmmpppphhh dari guna asam keping....
serius beb...
korang tak caye...try la!!!



pucuk asam gelugor yang dah teman racik macam buat bunga rampai....


gulai yang tengah sakan menggelegak...
adeiiiii....
tengah cover air liur jgn masuk dalam periuk nih....



siap dah bekal cik asbenn untuk santapan tengah hari nih....



Cik Mat...
jom anta bekal nasi ayah....
pehtu kita pegi cash wash...
TAH tu dah serupa setahun tak cuci!!


7 comments

Jul 5, 2011, 2:11:00 PM

nini, aku nak kena salai..sbb aku tak tau cemana nak wat daging salai..

boleh tak aku nak resepi daging salai tuh? sekali ngan resepi masak lemak tuh.... (ni request betui2 ni)

Jul 5, 2011, 2:15:00 PM

bestnya..saya suka masakan2 camni..tapi haram x pandai buat langsung..

Jul 5, 2011, 2:36:00 PM

jahatnya emy buat orang terliur....!!! Grrr...


sedapnya daging salai tuuu.....
den nak jugak...

Jul 5, 2011, 2:50:00 PM

untung nye tuan doctor dpt bini rajin gini ... seb baik la bdn je tak naik2 ....

Jul 5, 2011, 4:37:00 PM

wah3!! sedap2 je semuanya... huhuhu~..
blog ni berat sket kot.. oleh kerana post akak panjang2, cuba akak letak 2 post je kat homepage... hehe~..
wah3!! background baru lagi... bertambah happening!!. hehehe~..

Jul 5, 2011, 5:12:00 PM

tak nak jawab!!!!

Jul 5, 2011, 10:42:00 PM

semut merah : orait...abes hal kenduri adik aku nnti..aku kasik resepi penuh dlm blog eh...

mekchu : jawab..jgn x jawab :D

Post a Comment