Ahli Kelab Kad !!

Jul 13, 2011

Home » » Resepi Daging Salai Masak Lemak Cili Api versi Nini

Resepi Daging Salai Masak Lemak Cili Api versi Nini


teman ni jenis tak berapa pandai nak kasik resepi..
semua main tibai & ikut sedap tekak...
tapi..
demi takmo hampakan permintaan peminat kengkawan...
ni le resepi versi teman...


bahan-bahan & versi masakan :

DAGING :
  • daging lembu yang dah kene sembelih (ikut suka korang la nak byk mana)
  • daging tadi dikelar nipis2 supaya masa salai nanti,..daging jadi separuh masak disemua tempat
  • daging tadik dibasuh & diperap dengan kunyit & garam..pehtu cari daun kunyit,balut daging tu (kalo xde daun kunyit,xpayah pon xpe) fungsi daun kunyit tu nak kasik daging bau lagik umphh masa menyalai nanti
  • lagi sedap kalo salai daging guna arang kayu..kalo pakai dapur gas kang,xterasa kesedapan daging..korang tau kan camne nak salai daging??...
cenggini salai daging..

  • dah siap salai,..kasik daging tu rest kejap..kata cik asbenn,kasik air daging tu meresap dalam daging..
  • dalam 10-15menet cenggitu..korang hirislah daging tuh...jangan hiris nipis sangat..sedang2 ajer..

daging salai yang dah di-hiris



BAHAN TUMBUK/ BLENDER :

  • sila guna cili api untuk kepedasan yang gitu lagik umphh..kalo guna lada akar "kureng" sikit...sukatan lada api?..ikut tahap kepedasan yang korang nak..rasa nak pedas,..buh la segenggam
  • 2 inci kunyit hidup ( bergantung pada banyak mana kuantiti daging yang korang salai tadik) kalo takde kunyit hidup,..serbuk kunyit pon boleh diterima pakai..
  • serai dalam 2-3 batang

~~ tumbuk cili api dulu...dah lumat keluarkan pehtu buh dalam periuk..tumbuk pulak kunyit hidup..tumbuk kasik lumat takot kang ada yang tersedak kunyit..dah tumbuk terjunkan jugak dalam periuk...serai tadik korang ketuk dalam 2-3kali dengan anak lesung batu pehtu masukkan jugak dalam periuk...


  • pada sesapa yang takde pucuk asam gelugor..boleh aje gantikan dengan asam keping...
pucuk asam gelugor yang dah di-hiris



  • serta bahan yang paling penting...SANTAN KELAPA
  • kalo korang seperti teman yang "rajin" nih..boleh aje gunakan santan kotak..(tangan teman tak berkederat nak perah kelapa )..anggaran dalam 2 kotak tu pon bergantung pada kuantiti daging..

CARA MEMASAK :

  • semua bahan di atas kecuali DAGING,SANTAN,ASAM KEPING dimasukkan dalam periuk...
  • means cili api,kunyit,serai buh dalam periuk...masuk air sikit...pehtu pasang api..api pasang sederhana aje..jangan pulak korang pasang api cam nak bakar ayam..
  • korang nampak cam dah menggelegak sikit..baru terjunkan daging...kasik daging punye air "sebati" dengan cili api tadik..jangan lupa buh asam keping sekali
  • bila daging tadik dah menggelegak & nampak kuah cam bertukar warna,..masukkan santan..kalo rasa kuah tu mcm pekat sangat,..korang buh la air lagik..tapi jangan sampai cair sangat pulak..
  • perlahankan api...bukan apa,..kalo santan dah pecah lemak,..memang failed la gulai ni kang...
  • dalam 5-10menet cenggitu,..agak2 gulai ni dah menggelegak..bawak2 la buh garam..buh kiub ke...kalo rasa warna gulai tu cam tak cun-melecun,..boleh aje tambahkan serbuk kunyit...
  • kacau2 kasik sebati sumer rasa...amik sudu pehtu rasa la kuahnye...
  • jika korang rasa puas hati...bolehle tutup api...siap!!
kenapa dalam resepi ni tak buh kentang??...
sebab ni resepi teman...
kalo nak buh kentang pon boleh ajer....



itu ajelah pelajaran "perot" buat hari ini..
hehehehehehe....


10 comments

Jul 13, 2011, 5:50:00 PM

teliur.. huhuhu.. tp mak tak makan daging.. kalo tuko ayam salai sedap tak??

Jul 13, 2011, 6:08:00 PM

mesti sedap kan?siap salai2 dagaing gitu ...

Jul 13, 2011, 9:12:00 PM

cam sedap je.... mai semangkuk... haqhaqhaq..

Jul 13, 2011, 10:53:00 PM

MMG AKAK NAK TRY MASAK NIE.. NAMPAK MCM SODAP JER NIE..

ANDA DITAG JOIN GA NIE

http://cahaymataku.blogspot.com/2011/07/follow-kek-lapis-ga.html

HEHEHE AKAK DAH AKTIF JOIN GA ..HUBBY DH KASI GREEN LIGHT..

DULU BERAT GAK BLOG NIE..TAPI TIME COVERAGE TAK OK LE

Jul 14, 2011, 9:02:00 AM

mekasih cikgu!!!

Jul 14, 2011, 10:03:00 AM

walaweiii nak lerrr...

nak salai daging tu yg rasanya fail...

beruntung oh cik abang...

Jul 14, 2011, 10:14:00 AM

o0o cam tu je ... tak yah bubuh bwg² bagai ek ...

nk membakar daging tu mls ....

Jul 24, 2011, 12:28:00 PM

nak sikit....malas nak masak...:P

Aug 1, 2011, 12:28:00 PM

lapar la......

Jun 27, 2012, 4:56:00 PM

sedapnya terliur
salam kenal feel free follow me bck

Post a Comment